اظهارنامه مشاغل چیست؟

اظهارنامه مشاغل

ارسال شده توسط : یاسمن فرج پور(مشاور رسمی مالیاتی)

اظهارنامه مشاغل برای اکثر مشاغلی که در کشور ما درآمد مطلوبی دارند نیاز است. مالیات بر درآمد مشاغل مختلف که مردم ‌می‌پردازند با یکدیگر متفاوت است. مالیات بر درآمد انواع مختلفی دارد که برای پرداخت آن باید از فرم اظهارنامه مالیاتی مشاغل استفاده کرد.

اظهارنامه مشاغل باید در زمان مشخصی تکمیل و ارسال گردد. تاخیر در روند ارسال اظهارنامه مشاغل و پرداخت مالیات باعث ضررهای زیادی به مشاغل مختلف خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درباره اظهارنامه مشاغل گوناگون با ما همراه شوید.


صاحبان مشاغل چه کسانی هستند؟
به افرادی که صاحب شغل بوده و جزو یکی از اصناف محسوب می شوند صاحبان مشاغل می‌گویند. این افراد به صورت حقیقی فعالیت کرده و درآمدی را در طول سال کسب می‌کنند. مالیات بر مشاغل برای تمام افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند وضع می‌شود.
اگر بخواهید متوجه مالیات بر درآمد مشاغل خود شوید می‌توانید گزارش های مالی را در قالب یک اظهار نامه به سازمان مالیاتی کشور ارسال نمایید. این کار باعث می‌شود که مالیات شما مشخص گردد. مالیات بر مشاغل شامل سه دسته می شود.
دسته اول برای پرداخت مالیات مشاغل
دسته اول که باید مالیات مشخصی را پرداخت نمایند شامل تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان هستند. مالکان کارخانه‌ها و تمامی واحدهای تولیدی نیز جزو همین دسته اول محسوب می‌شوند. از دیگر افراد در گروه اول می‌توان به صاحبان هتل‌های ۳ستاره و صاحبان بیمارستان و زایشگاه‌ها نیز اشاره کرد.
افرادی که دارای مشاغل صرافی بوده و صاحبان فروشگاه زنجیره‌ای نیز از پرداخت مالیات محروم نیستند. اشخاصی که صاحب موسسات حسابرسی هستند و صاحبان موسسات حمل‌ونقل نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را در وقت مشخص تکمیل و مبلغ مالیات را در وقت مشخص شده پرداخت نمایند.