مقدمه

تیپ شخصیتی یکی از دیگر مواردیست که معمولا کار فرمایان موسسه حسابداری به هنگام استخدام نیروی جدید خود به آن توجه می کنند. در کنار تجربه و دانش مالی به هنگام پیدا کردن شغل ایده آل در شرکت حسابداری باید تیپ شخصیتی مناسبی نیز داشته باشید این یکی از نکات کلیدی می باشد که نباید آن را نادیده گرفت. مدیران شرکت حسابرسی و مشاغل مالی اکثر اوقات به دنبال نیروهای هستند که تیپ شخصیتی خاصی دارند و تناسب بهتری با محیط کار، همکاران و شغل شان دارند. برای ارزیابی نیرو های جدید نسبت به خدمات حسابداری که در قسمت های مختلف شرکت باید انجام شود در کنار تیپ شخصیتی سوابق کاری و رزومه عملکردی اشخاص را مورد بررسی قرار می دهند. 

شاید باورتان نشود ولی تیپ شخصیتی به غیر از شرکت های حسابداری در جذب نیروی شرکت مالیاتی و انجام امور مربوط به خدمات مالیاتی نیز تاثیر دارد.


با آموزش هایپارسا حساب ایرانیان، مرحله به مرحله برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای، با شما هستیم.


تیپ شخصیتی حسابدار بر اساس آزمون های شخصیت شناسی

تیپ شخصیتی در مشاغل مختلف با توجه به نوع شغل مورد نظر متفاوت می باشد. در بسیاری از شرکت های دنیا برای سنجش میزان تناسب و نوع عملکرد فرد در شغل مورد نظر، از آزمون شخصیت شناسی استفاده می شود. به طوری که در ۸۰ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون از این آزمون­ها برای ارزیابی نیروها در فرآیند استخدام های جدیدشان استفاده می کنند. 

مطابق با نتایج تحقیقات سازمان های معتبر دنیا، یک حسابدار باید فردی دقیق و جزئی نگر، دارای تفکر تحلیلی با مهارت های سازمانی و ارتباطی خوب باشد. اگرچه هر فردی که استعداد تحلیلی داشته و بتواند صورت های مالی را به درستی تهیه و ارزیابی کند می تواند در زمینه حسابداری موفق شود، ولی برخی از تیپ های شخصیتی ممکن است نسبت به سایرین برای این شغل بهتر باشند.

1- تست مایرز-بریگز (MBTI)

تست مایرز-بریگز یا MBTI یکی از معتبرترین و رایج‌ترین ابزارها و آزمون‌های شخصیت شناسی شغلی است که اولین بار توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز در سال ۱۹۵۶ میلادی ساخته شد. در این تست افراد توسط 4 مولفه دو قطبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که از طریق آن 16 تیپ شخصیتی مختلف به دست می‌آید. مولفه‌های قابل اندازه‌گیری این تست شامل درون­گرایی (Introverted) و برون­گرایی (Extraverted)، حسی (Sensing) و شهودی (Intuitive)، احساسی (Feeling) و منطقی (Thinking) و قضاوتی (Judging) و ادراکی (Perceiving) است. 

بر اساس نتایح تست MBTI مشاهده شده است که اغلب حسابداران دارای تیپ شخصیتی ISTJ یا ESTJ هستند. همچنین آمارها نشان داده‌اند که 30 درصد آن‌ها دارای تیپ شخصیتی ESTJ و 70 درصد آن‌ها دارای تیپ شخصیتی ISTJ هستند.

  • ISTJ: تیپ ISTJ به شدت با ثبات، مسئول و قابل اتکا هستند. به واقعیت‌ها و حقایق بها زیاد می‌دهند. این تیپ کم‌حرف بوده و بیشتر در خودشان هستند. وقت‌شناس، دقیق و منظم هستند. می‌توانند به خوبی تمرکز کنند و پرت کردن حواس این تیپ دشوار است. 
  • ESTJ: تیپ ESTJ از اینکه مسئولیتی داشته باشند و همه چیز را در کنترل خود داشته باشند لذت می‌برند. آنها دوست دارند که مسئول باشند و در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می‌کنند. این تیپ ها می‌دانند که چگونه کارها را انجام دهند. آنها درباره هر موضوعی عقیده‌ای دارد و همیشه از کلمات مناسب استفاده می‌کنند.

2- تیپ شخصیتی حسابدار بر اساس نتایج تست هالند

تست رغبت سنجی شغلی هالند، یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای کشف علایق و تمایلات شغلی هر فرد است. در مدل نظری جان هالند، ۶ تیپ اصلی شغلی وجود دارد که با پاسخ دادن به سؤالات این تست، میزان علاقه و تمایل افراد به هریک از این تیپ‌های شغلی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این تیپ های شخصیتی شامل موارد زیر است:

  • جستجوگر (Investigator)
  • هنری (Artistic)
  • اجتماعی (Social)
  • قراردادی (Conventional)
  • واقع‌گرا (Realistic)
  • مبتکر/متهور (Enterprising)

بر اساس نتایج این تست، اغلب حسابداران در دو دسته تیپ شخصیتی قراردادی و مبتکر قرار گرفته‌اند. همچنین دورترین تیپ شخصیتی از حسابداران، تیپ هنری است.

سخن آخر

تمامی ویژگی‌ها و تیپ‌های شخصیتی که در این مقاله برای حسابدار نام بردیم، به این معنی نیست که اگر کسی این ویژگی‌ها را نداشته باشد یا نتایج متفاوتی در تست‌های شخصیت‌شناسی بگیرد، نمی‌تواند به حسابدار موفقی تبدیل شود. همیشه به یاد داشته باشید که شخصیت انسان‌ها بسیار پیچیده است و نمی‌توان با ذکر چند ویژگی و نتیجه تست شخصیت‌شناسی، افراد را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. 

بسیاری از حسابداران علاقه زیادی به حرفه خود دارند؛ در‌حالی‌که ممکن است تیپ شخصیتی کاملا متفاوتی از خود نشان دهند. علاوه بر این موارد، ویژگی‌ها و مهارت‌های نرم موردنیاز برای حسابدار اکتسابی هستند و شما می‌توانید با تمرین تمامی آن‌ها را در خود تقویت کنید و تبدیل به یک حسابدار موفق شوید.