مقدمه

صورت جریان وجوه نقد، نشان می دهد که شرکت ها یا کسب و کارهای بزرگ و کوچک، چگونه سرمایه خود را تامین و وارد جریان مالی خود می کنند. در کل، صورت جریان های نقدی، وضعیت کلی گردش نقدینگی شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک را نشان می دهند. به این ترتیب، مدیران می توانند به راحتی تصمیم گیری کنند. به عبارت دیگر، صورت جریان وجوه نقد، نشان دهنده نقدینگی هر کسب و کار می باشد که از طریق، فعالیت ها و سرمایه گذاری های این شرکت تامین شده است. صورت جریان های نقدی هر شرکت و کسب و کاری بر اساس اعداد و ارقام می باشد. این اعداد و ارقام به عنوان جریان نقد یا نقدینگی هر کسب و کاری هستند. گاها مدیران مالی مجموعه ها، حاصل جمع درآمدهای خالص شرکت خود و استهلاک آن ها را جزو صورت جریان وجوه نقد حساب می کنند. با تحلیل صورت جریان های نقدی می توان نسبت های مالی مرتبط را بررسی و برآورد کرد. با این نوع تحلیل ها می توان کیفیت سرمایه گذاری جریان نقدی هر شرکت و کسب و کاری را بررسی نمود.


تفاوت صورت جریان وجوه نقد با صورت سود و زیان

صورت سود و زیان چیست؟ صورت سود و زیان، یکی دیگر از انواع صورت های مالی اساسی می باشد. در صورت سود و زیان، چگونگی و نتیجه عملکرد مالی شرکت در طول یک دوره مالی مشخص، سنجیده می شود. به عبارتی، صورت سود و زیان، وضعیت عملکرد یک شخصیت حقوقی را در طی یک دوره مالی، اندازه گیری و نشان می دهد. صورت سود و زیان، خلاصه ای از شرح چگونگی کسب درآمد و هزینه های شرکت از طریق فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی را بیان می کند. به عبارتی، پس از کسر هزینه ها از درآمدها، سود یا زیان یک دوره مالی مشخص، تعیین و تحت عنوان صورت سود و زیان تهیه می شود.

صورت جریان وجوه نقد واسطه بین صورت سود و زیان و ترازنامه می باشد. ترازنامه، یکی دیگر از انواع صورت های مالی می باشد. در ترازنامه، گزارشی از ارتباط دارایی ها، بدهی ها و سرمایه، ارائه می شود. دارایی، مجموع بدهی ها و سرمایه می باشد که در ترازنامه، ذکر شده اند. الوند حسابان، موسسه مشاوره مالی معتبری است که در زمینه تهیه صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان و ترازنامه فعالیت دارد. لذا شرکت های بزرگ و کوچک می توانند با اتکا به حسابدارهای الوند حسابان، صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان و ترازنامه را تهیه کنند.


کاربرد صورت جریان وجوه نقد

با بررسی صورت جریان وجوه نقد، اطلاعاتی اعم از چگونگی ایجاد و مصرف وجه نقد در شرکت ها و واحدهای تجاری به دست می آید. کاربرد صورت جریان های نقدی به شرح زیر می باشد:

  1. مشخص کردن عملکرد مالی یک سازمان؛
  2. ارزیابی قدرت مالی واحد تجاری (شرکت یا کسب و کارهای بزرگ و کوچک) در جهت پرداخت بدهی ها و سود سهام؛
  3. اندازه گیری انعطاف پذیری مالی واحد تجاری و تحلیل بنیادی آن؛
  4. برنامه ریزی جریان های نقدی و بررسی توان مستمر ایجاد آن ها در آینده؛
  5. ارزیابی مشکلات احتمالی اعم از کمبود وجه نقد یا ورشکستگی؛
  6. شناخت منابع تامین مالی و کنترل آن ها به منظور مدیریت ریسک و بازدهی.

به عبارتی با استفاده از صورت جریان وجوه نقد می توان توانایی پرداخت بدهی های شرکت و تاثیر رویدادهای مختلف بر گردش مالی شرکت و انعطاف پذیری آن ها را بررسی کرد. با صورت جریان های نقدی می توان از نحوه گردش مالی و منابع تامین مالی شرکت اطلاع پیدا کرد و برای جریان های نقدی آتی شرکت برنامه ریزی نمود.

 

اهمیت تهیه صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد، نشان دهنده جریان نقدینگی شرکت های بزرگ و کوچک می باشد تا سودآوری آن ها بررسی شود. آیا شرکت از پس تعهدات مالی فعلی و آینده خود برمی آید؟ در مسیر رسیدن به تعهدات مالی، پرداختی های شرکت به کارکنان، فروشندگان و طلبکاران بررسی می شود. برای بررسی جریان نقدینگی در طول یک دوره مالی مشخص، صورت جریان های نقدی تهیه می گردد. شرکت های بزرگ و کوچک با بررسی صورت جریان وجوه نقد در یک دوره مالی مشخص، توانایی انجام تعهدات مالی خود را بررسی می کنند. انجام تعهدات مالی به توانایی شرکت در ایجاد جریان وجوه نقد بستگی دارد.

مطابق استاندارد شماره 2 حسابداری، صورت جریان وجوه نقد، نشان دهنده کیفیت سود به دست آمده توسط واحد تجاری می باشد. شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای ارزیابی عملکرد چند ماهه خود و بررسی چگونگی صرف هزینه ها و روند فعالیت خودشان از صورت جریان های نقدی استفاده می کنند. به این ترتیب، شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک، دسترسی به منابع مالی را بررسی می نمایند تا بتوانند از پس تعهدات مالی خود برآیند.


انواع روش های تهیه صورت جریان وجوه نقد

  1. تهیه صورت جریان های نقدی به روش مستقیم: یکی از روش های تهیه صورت جریان وجوه نقد به صورت مستقیم می باشد. در روش مستقیم، ابتدا سابقه ورود و خروج وجوه نقد به شرکت بررسی می شود. با استفاده از این اطلاعات، صورت جریان های نقدی در پایان یک دوره مالی مشخص، تهیه می شود. در تهیه صورت جریان های نقدی به روش مستقیم، نیاز به تعداد زیادی نیروی کار و سازمانی می باشد تا بتوانند تراکنش های نقدی را کنترل و بررسی کنند. از روش مستقیم، عمدتا در تهیه صورت جریان های نقدی شرکت ها و سازمان های بزرگ با تراکنش بالا استفاده می شود.
  2. تهیه صورت جریان های نقدی به روش غیر مستقیم: یکی دیگر از روش های تهیه صورت جریان وجوه نقد به صورت غیر مستقیم می باشد. در روش غیر مستقیم، صورت حساب های سود و زیان شرکت بررسی می شوند. معاملاتی که در صورت حساب سود و زیان شرکت، ثبت شده اند، از لیست پیگیری حذف می شوند تا میزان نقدینگی شرکت مشخص شود. از این رو، معاملاتی که بار مالی ندارند، در تهیه صورت جریان های نقدی مورد استفاده قرار نمی گیرند. تعداد تراکنش ها و معاملات نقد، نسبتا کم هستند. از این جهت، تهیه صورت جریان های نقدی به روش غیر مستقیم، نسبتا کم هزینه و ساده می باشد. از روش غیر مستقیم، عمدتا در تهیه صورت جریان های نقدی شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و کم درآمد، استفاده می شود.

 

مثال هایی از وجوه نقد و جریان های نقدی

برای تعیین سود و زیان عملیاتی بایستی صورت جریان وجوه نقد تهیه شود. حسابدارها با در نظر گرفتن تمامی فعالیت های عملیاتی، میزان ورودی و خروجی نقدینگی را حساب می کنند. کاربرد صورت جریان وجوه نقد و صورت جریان های نقدی در مثال های زیر مشخص است:

  • دریافت های نقدی حاصل از حق الزحمه، کارمزد، حق امتیاز و سایردرآمدهای عملیاتی؛
  • دریافت های نقدی حاصل از فروش محصولات یا ارائه خدمات؛
  • دریافت ها و پرداخت های نقدی یک شرکت بیمه بابت حق بیمه ها، خسارت ها، مستمری ها و سایر پرداخت های بیمه ای؛
  • دریافت ها و پرداخت های مرتبط با قراردادهای منعقد شده با اهداف تجاری و عملیاتی؛
  • پرداخت های نقدی به فروشندگان کالا و خدمات؛
  • پرداخت های نقدی به کارکنان واحد تجاری یا از جانب آن ها؛
  • پرداخت های نقدی به کارکنان بابت مزایای پایان خدمت و هزینه های سازماندهی مجدد.


سخن پایانی

در این مقاله، راجع به صورت جریان وجوه نقد صحبت شده است. شرکت ها و سازمان های بزرگ با تراکنش بالا از روش مستقیم و شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و کم درآمد از روش غیر مستقیم، صورت جریان های نقدی را تهیه می کنند. صاحبان کسب و کارها می توانند با کمک آموزش های پارسا حساب ایرانیان، اقدام به تهیه و تنظیم صورت جریان های نقدی کنند.