منظور از اشتباهات مالیاتی چیست؟

مودیان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در زمینه تهیه اظهارنامه های مالیاتی، اشتباهات مالیاتی انجام می دهند. هر گونه اشتباه مالیاتی منجر به پرداخت جریمه های مالیاتی می شود. از متداول ترین اشتباهات مالیاتی مودیان می توان به عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم توجه به اینتا کد، اشاره کرد. گاها، مودیان گمان می کنند که اگر فروش آن ها به حد مجازی نرسد، نیازی به تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند. به این ترتیب، جرایم مالیاتی برای مودیان تعریف می شود.

در هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور، خطاهایی رخ می دهد. این خطاها شامل اطلاعات هویتی، اعتبار سنجی اطلاعات، سیستم مودی، ارسال اشتباه اظهارنامه مالیاتی، سامانه و کاربر یا مودی می شوند. اگر اطلاعات هویتی مودیان اعم از کدپستی، کد ملی، شماره شناسنامه و امضای شخص به اشتباه ثبت شوند، خطای اطلاعات هویتی نمایش داده می شود. در صورت عدم صحت اطلاعات مودیان، خطای اعتبار سنجی اطلاعات رخ می دهد. خطای سیستم مودی شامل عدم امکان ارسال اطلاعات، منسوخ شدن نسخه نصب شده بر روی سیستم مودیان و عدم رعایت حداکثر سقف اظهارنامه های ارسالی می شود.

یکی دیگر از اشتباهات مالیاتی، خطای ارسال اشتباه اظهارنامه مالیاتی است. گاها، مودیان با ارور “اظهارنامه مالیاتی، قبلا ثبت شده است” یا “کد رهگیری نامعتبر است” روبه رو می شوند. گاها در سامانه، خطای ثبت نشدن اطلاعات نمایش داده می شود که در این صورت، سامانه به مدت 30 دقیقه از دسترس خارج می شود. خطای کاربر یا مودی، عدم اعتبار نام کاربری و رمز عبور می باشد.

اشتباهات مالیاتی چه عواقبی دارد؟

اکثر اشتباهات مالیاتی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور، فرار مالیاتی به حساب می آیند. برای فرار مالیاتی، جریمه و حبس تعیین شده است. اگر مودیان در انجام وظایف قانونی خود یا در ارزیابی، کسر و وصول مالیات کوتاهی کنند، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از قانون مالیات های مستقیم، مجازات هایی را اعمال می کند.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مجازات فرار مالیاتی شامل حبس بین 6 ماه تا 2 سال و پرداخت جریمه نقدی بین 2 تا 8 میلیون تومان می شود. براساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم، در صورت کتمان درآمد یا عدم ارسال اظهارنامه عملکردی در موعد مقرر، مودی مشمول پرداخت جریمه غیر قابل بخشش می شود. این جریمه برای اشخاص حقوقی معادل ۳۰ درصد مالیات و برای صاحبان کسب و کارها معادل ۱۰ درصد مالیات می باشد.

اگر بدهی مالیاتی افراد حقیقی به سقف 500 میلیون تومان برسد، شخص ممنوع الخروج می شود. حکم ممنوع الخروجی مودیان بدهکار تا زمان تسویه بدهی، معتبر می باشد. از دیگر عواقب اشتباهات مالیاتی می توان به ابطال اسناد انتقال صوری و مجازات های اداری اشاره کرد. از طرفی، بین 31 تا 74 ضربه شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت 6 ماه تا 2 سال برای متخلفان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است.

 

چطور جلوی اشتباهات مالیاتی را بگیریم؟

مودیان برای جلوگیری از بروز اشتباهات مالیاتی می توانند از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنند. صاحبان کسب و کارها می توانند از نرم افزارهای حسابداری استفاده نمایند. حضور یک حسابدار یا حسابرس در تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، اهمیت دارد. در این صورت، تمامی اظهارنامه های مالیاتی با دقت آماده می شوند و احتمال رخداد هر گونه اشتباه مالیاتی به حداقل می رسد.

  •  اولین اشتباه مالیاتی: غیر فعال کردن پرونده مالیاتی

یکی از متداول ترین اشتباهات مالیاتی، غیر فعال کردن و بستن پرونده مالیاتی است. گاها، مودیان گمان می کنند با غیر فعال کردن و بستن پرونده مالیاتی، مالیاتی به آن ها تعلق نمی گیرد. اگر مودیان، اظهارنامه مالیاتی ارائه نکنند، سازمان امور مالیاتی کشور بسته به پیش فرضی که دارد، مبالغ مالیاتی و جریمه آن را تعیین می کند.

  •  دومین اشتباه مالیاتی: دریافت کارتخوان در صورت عدم نیاز

یکی دیگر از اشتباهات مالیاتی، دریافت کارتخوان در صورت عدم نیاز می باشد. اگر تراکنش های اصلی کسب و کاری با کارتخوان انجام نمی شود، بهتر است که کارتخوانی دریافت نشود. با دریافت کارتخوان، حساب شخص، تجاری حساب می شود. از این رو، به حداقل واریزی ها هم مالیات کارتخوان تعلق می گیرد.

  •  سومین اشتباه مالیاتی: عدم تشکیل پرونده مالیاتی

از نظر سازمان امور مالیاتی کشور، عدم تشکیل پرونده مالیاتی به منظور فرار مالیاتی می باشد. از این رو، سازمان امور مالیاتی کشور برای صاحبان کسب و کارهایی که پرونده مالیاتی ندارند، جریمه مشخص می کند. از این رو، صاحبان کسب و کار بایستی پرونده مالیاتی تشکیل دهند و آخر سال مالی، اقدام به تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی کنند.

  •  چهارمین اشتباه مالیاتی: تعیین سود و درآمد غیر واقعی

یکی از رایج ترین اشتباهات مالیاتی، تعیین درآمد و میزان سود به صورت غیر واقعی در پرونده های مالیاتی می باشد، چرا که مطابق قانون مالیات های مستقیم برای درآمدهای غیر واقعی، جریمه تعیین می شود. مودیان متخطی بایستی علاوه بر پرداخت مالیات، جریمه هم پرداخت کنند. البته، ممکن است مودیان متخطی از معافیت های مالیاتی و تسهیلات محروم شوند.

  •  پنجمین اشتباه مالیاتی: عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد

یکی دیگر از اشتباهات مالیاتی، عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. مودیان متخلف بایستی 30 درصد مالیات خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند. علاوه بر این جریمه، سازمان امور مالیاتی کشور، جریمه های دیگری را هم تعیین کرده است. مودیان بایستی اظهارنامه عملکرد را حداکثر تا 3 ماه پس از پایان سال مالی به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

  •  ششمین اشتباه مالیاتی: حذف حساب بانکی از سایت my.tax

گاها، مودیان گمان می کنند با حذف کردن حساب بانکی خود از سایت سازمان امور مالیاتی کشور، مالیاتی به آن ها تعلق نمی گیرد. در حالی که حساب های غیر تجاری را نمی توان از سایت سازمان امور مالیاتی کشور حذف کرد. در صورتی که بتوان حساب تجاری را از سازمان امور مالیاتی کشور حذف کرد، دستگاه کارتخوان متصل به آن حساب هم غیر فعال می شود. جرایم مالیاتی حذف حساب بانکی را فراموش نکنید.

  •  هفتمین اشتباه مالیاتی: عدم اصلاح اینتا کد

اینتا کد چیست ؟ برای دسته بندی کارهای اقتصادی در کشور به بخش های کوچک تر با جزئیات از کدهای مشخصی استفاده می شود. هر کدام از دسته ها که در یک گروه هستند، اینتا کد مشخصی دارند. یکی از اشتباهات مالیاتی، عدم اطلاح اینتا کد می باشد. برای مثال، کسب و کارهای خدماتی مثل تعمیرکاران بایستی عمده درآمد خود را صرف خرید محصولات کنند. از این رو، اینتا کد 100 درصد، مناسب آن ها نیست، چرا که در این صورت، مالیاتی بیشتری به آن ها تعلق می گیرد. به این ترتیب، اینتا کد تعمیرکاران بایستی شامل خدمات و فروش قطعات باشد.

  •  هشتمین اشتباه مالیاتی: عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

یکی دیگر از اشتباهات مالیاتی، عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. اگر مودی شامل ارزش افزوده باشد، بایستی پرونده تشکیل دهند و 15 روز بعد از پایان هر فصل، آن را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. در تهیه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بایستی میزان مبلغ خرید و فروش را بدون احتساب ارزش افزوده، ذکر شود.

  •  نهمین اشتباه مالیاتی: عدم ارسال معاملات فصلی

مشاغلی که در گروه اول قرار دارند یا مشمول ارزش افزوده هستند، بایستی معاملات فصلی خود را تنظیم کنند و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. گاها، مودیان گمان می کنند که ارسال معاملات فصلی در تعیین مالیات تاثیر دارد، در حالی که ارسال معاملات فصلی برای شفاف سازی می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، راجع به 9 تا از رایج ترین اشتباهات مالیاتی صحبت شد. برای جلوگیری از بروز این اشتباهات می توان به موسسات مشاوره مالی مراجعه کرد. لذا کسب و کارهای بزرگ و کوچک می توانند با اتکا به آموزش های پارسا حساب ایرانیان، اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.