نرم افزار حسابداری چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار حسابداری، می‌تواند یک نرم افزار واحد و یا مجموعه‌ای از نرم افزارهای زیر مجموعه باشد که همگی با یک هدف مشترک تولید شده‌اند. اصلی‌ترین هدف از تولید نرم افزار حسابداری مکانیزه کردن فرایندهای حسابداری و ثبت اسناد حسابداری است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به سراغ تعریف حسابداری برویم. حسابداری با ردیابی، ثبت، نگهداری و ارائه گزارش از رویدادهای مالی به صاحبین کسب و کار و سهامداران معنا پیدا می‌کند. از همین رو نرم افزار حسابداری وظیفه ثبت، نگهداری یا آرشیو و ارائه گزارشات مالی یک مجموعه را بر عهده دارد.

نرم افزارهای حسابداری با پیشرفت فناوری به امکانات متنوعی مجهز شده اند که امکان تهیه گزارشات تحلیلی و یکپارچه و همچنین ارائه پیش‌بینی پارامترهای فروش و بازار را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در حال حاضر کاربرد نرم افزارهای حسابداری با یکپارچه‌سازی زیر سیستم‌های موجود در یک نرم افزار بسیار گسترده‌تر شده است. شما می‌توانید از نرم افزارهای حسابداری یکپارچه برای گزارشات میان واحدی و قابل تحلیلی استفاده کنید که به شما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کسب و.کارتان کمک فراوانی می‌کند.


برای مشاهده ی آموزش های تخصصی و آشنایی و یادگیری نرم افزارهای مختلف حسابداری با پارسا حساب ایرانیان همراه شوید.


انواع نرم افزار حسابداری

صاحبان کسب و کار در حال حاضر می‌توانند متناسب با نوع کسب و کار و نیازهای خود، از انواع نرم افزار حسابداری استفاده کنند. در کل میتوان نرم افزارهای حسابداری را بر اساس چند معیار دسته بندی کرد:

الف) دسته بندی نرم افزار حسابداری بر اساس فناوری، پلتفرم و رابط کاربری:

  • نرم افزارهای حسابداری ویندوزی (بسته نرم افزاری حسابداری)؛
  • نرم افزارهای حسابداری یکپارچه (مجموعه نرم افزار حسابداری متشکل از چند زیرسیستم)؛
  • نرم افزارهای حسابداری ابری (نرم افزار حسابداری آنلاین) و
  • نرم افزارهای حسابداری اندرویدی.

نسل اول نرم افزارهای حسابداری، در محیط سیستم عامل DOS در دسترس بودند. با پیشرفت دانش تولید نرم افزار، نرم افزارهای جدید در محیط ویندوز تولید شدند. این نرم افزارها در قالب بسته نرم افزار حسابداری ارائه می‌شوند و از قابلیت کار تحت شبکه و استفاده چند کاربر همزمان پشتیبانی می‌کنند. البته امکان انتقال یکپارچه اطلاعات از یک واحد سازمانی به واحد دیگر وجود ندارد که برای کسب و کارهایی با شعب مختلف و یا سازمانهای گسترده کار را مشکل می کند. نسل بعدی نرم افزارها، نرم افزارهای یکپارچه هستند که اطلاعات در آنها در یک دیتابیس مشترک ذخیره می شود

ب) دسته بندی نرم افزار حسابداری بر اساس نوع کسب و کار:

  • نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی؛
  • نرم افزارهای حسابداری شرکتی؛
  • نرم افزارهای حسابداری خدماتی؛
  • نرم افزارهای حسابداری بازرگانی و
  • نرم افزارهای حسابداری اختصاصی اصناف مختلف.

شما، با آموزش های پارسا حساب ایرانیان، می توانید با نرم افزارهای تخصصی حسابداری به طور کاربردی آشنا شوید و کارراهه ی حسابداری خود را طراحی نمائید.



کسب ‌و‌کارهای مختلف، فرایندهای کاری و در نتیجه نیازهای متفاوتی را از یک نرم افزار حسابداری طلب می‌کنند. به همین دلیل شرک‌های تولید کننده نرم افزار حسابداری نیز سعی دارند تا برای انواع مختلف کسب‌و‌کار نرم افزارهای تخصصی ایجاد کنند. با توجه به کثرت کسب‌و‌کارهای فروشگاهی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و یا صندوق فروشگاهی مجهز به نرم افزار حسابداری از محبوبیت بالایی برخوردارند. شما می‌توانید متناسب با نیازهای خود یکی از انواع نرم افزار حسابداری  را تهیه کنید.